skip to Main Content
Coolblue – Meten Is Weten

Coolblue – Meten is weten

Wat is het geheim achter het succes van Coolblue?

Voor een online aankoop is de ‘top-of-mind’ webshop om te bezoeken bij veel mensen bol.com. Dat er een andere partij zou komen die als concurrent van bol.com zou fungeren was niet vanzelfsprekend. En toen was daar Coolblue, een vergelijkbaar bedrijf met een omzet in 2014 van 360 miljoen euro. Nog tamelijk onbekend maar zeker niet onderschat.

Maar wat bepaalt het succes van Coolblue? CEO Pieter Zwart noemt als onderdeel van het succes van Coolblue dat alles wordt gemeten. Meten is weten, zowel intern als extern. Het omzetten in cijfers zorgt ervoor dat alles ter discussie kan worden gesteld. Iedere beslissing die wordt genomen, is gebaseerd op wat er is gemeten zegt Zwart.

Meten is weten

Meten-is-weten

Alles wat gemeten kan worden, kan ook altijd beter. Men meet niet alleen de bedrijfsprocessen maar ook alles over de klant. Zo bleek dat klanten behoefte hadden aan fysieke winkels en hebben ze berekend wat de beste locaties was voor deze fysieke Coolblue winkels. Deze fysieke winkels zorgen direct voor meer online verkopen doordat men meer vertrouwd raakt met de winkel, de producten kan zien en voelen en een winkel hebben om heen te gaan met vragen en advies.

En dat is precies de grootste missie van Coolblue, een 100% tevreden klant. Het analyseren van alles wat ze meten zorgt ervoor dat ze dagelijks kunnen werken aan deze missie. Hoe klein de zaak soms is, ze doen alles voor een glimlach. Zodat de volgende keer als iemand een online aankoop wilt doen, de ‘top-of-mind’ webshop Coolblue is.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top